De Vullerschool is een openbare school waar iedereen welkom is. Dit betekent dat onze school open staat voor iedereen met respect voor ieders culturele en/of levensbeschouwelijke achtergrond.
Hierbij zijn de volgende kenmerken belangrijk: ⦁ Pluriformiteit, dat wil zeggen dat er ruimte dient te worden geboden aan de verschillende godsdienstige en levensbeschouwelijke opvattingen die er in onze samenleving bestaan. ⦁ Emancipatie en tolerantie, dat wil zeggen dat in de openbare school de principiële gelijkwaardigheid van opvattingen wordt gegarandeerd. ⦁ Algemene toegankelijkheid: een openbare school weigert geen leerlingen op grond van afkomst of overtuiging. ⦁ Godsdienst- en vormingsonderwijs - de openbare school moet gelegenheid geven voor het volgen van godsdienstonderwijs of levensbeschouwelijk onderwijs.
Rekenen, taal, begrijpend lezen en spelling zijn samen met Burgerschap belangrijke basisvakken. Bij deze vakgebieden maken we gebruik van moderne en gecertificeerde methoden. Met deze methoden realiseren we in groep acht voldoende tot hoge opbrengsten. Daar zijn we trots op! De methoden gebruiken we niet alleen maar klassikaal. Met de gebruikte methoden kunnen we op niveau werken. Zo zijn er moeilijkere verwerkingsmogelijkheden voor snelle en sterke kinderen, maar ook concretere en praktische verwerkingsmogelijkheden voor kinderen die het nog moeilijk vinden. De instructies zijn effectief en krachtig door het hanteren van een vast, doordacht instructiemodel, waarbij kinderen de gelegenheid krijgen om door ‘geleid te oefenen’ de leerstof te begrijpen en toe te kunnen passen. De leerkrachten van de hogere groepen werken hierbij soms groepsdoorbrekend om de leerstof meer ‘op maat’ te kunnen aanbieden. Vanaf groep vier bouwen we het digitaal verwerken op. Bij het digitaal verwerken van opdrachen krijgt het kind meteen feedback op het gegeven antwoord. Ook kan de leerkracht tijdens het verwerken zien welke onderdelen van de verwerking goed of minder goed gaan. De leerkracht kan vanuit dit overzicht meteen bijsturen of besluiten tot extra of verlengde instructie. Naast rekenen, taal, spelling en begrijpend lezen wordt steeds meer van scholen verwacht dat ze ook actief aandacht besteden aan Burgerschap. Binnen dit vakgebied leren kinderen hoe ze als ‘goede burger’ kunnen functioneren in de maatschappij (van morgen). Naast kennis over staatsinrichting, politiek en maatschappij komen ook thema's als discriminatie, omgaan met verschillen, seksuele geaardheid en meedoen in de maatschappij aan de orde. Het aanbod Burgerschap wordt tevens versterkt door een aantal concrete acties van kinderen. Denk daarbij aan het meedoen aan de actie Kinderpostzegels, het goede doel van de jaarlijkse Kidsrun, de jaarlijkse bloembollenactie en andere doelen. Daarnaast worden er planmatig excursies (o.a. oorlogsmonumenten, bezoek moskee, museumbezoek) uitgevoerd.
Naast kennis worden vaardigheden en strategieën steeds belangrijker. In een steeds sneller veranderende wereld is het immers belangrijk om snel te kunnen inspelen op ontwikkelingen. Vaardigheden als samenvatten, coöperatief leren, samenwerken, (leer)vragen stellen, verschillende soorten teksten kunnen hanteren, studievaardigheden, computervaardigheden, een werkstuk maken, grafieken kunnen lezen e.d. komen dan ook terug binnen ons onderwijs. Soms worden vaardigheden methodisch aangeboden met de methode ‘Blits’. Vaak zitten vaardigheden ook ‘verborgen’ tijdens instructies en verwerkingen van verschillende vakken.
Binnen de Kanjertraining worden kinderen geconfronteerd met de gevolgen van hun gedrag. Deze informatie krijgen ze van hun klasgenoten en indien nodig van de leerkrachten. Kinderen leren dat je gedrag kunt veranderen en zelf kunt beïnvloeden.