Doubleren of versnellen

De groepsleerkracht stelt de ouders in een zo vroeg mogelijk stadium op de hoogte van de problemen in ontwikkeling van hun kind. Als blijkt dat de ingezette leerlingenzorg niet het beoogde effect heeft, kan een doublure worden overwogen.
Om tot een besluit te komen wordt de volgende procedure gehanteerd:
• Elk jaar in maart inventariseert de intern begeleider mogelijke zittenblijvers, samen met de groepsleerkrachten. Vervolgens wordt met de ouders het functioneren van het kind besproken. De leerkracht meldt dat aan doubleren gedacht wordt. De gegevens die we over hun kind hebben verzameld worden met hen doorgesproken. Er wordt een aanpak voor het kind afgesproken tot de zomervakantie. Hierbij worden voorwaarden voor de overgang in meegenomen.
• In de periode maart-juni hebben groepsleerkracht en ouders regelmatig contact over de voortgang van het plan van aanpak.
• Eind mei/begin juni wordt het plan van aanpak met ouders geëvalueerd en een besluit genomen over het wel of niet doubleren. De conclusies van de evaluatie van het plan van aanpak zijn basis voor het advies van de groepsleerkracht.
• Indien de ouders niet instemmen met het advies vindt verder overleg plaats. School en de ouders lichten hun standpunt toe. Wanneer er geen consensus is, beslist de directeur.
• In het geval dat uw kind een groep kan versnellen, maken we gebruik van de versnellingswenselijkheidslijst vanuit DPOP (Duurzaam Passend Onderwijs voor Plusleerlingen). Dit gebeurt uiteraard in overleg met ouders en waar mogelijk ook uw kind.
Terug

Populaire artikelen